En spårvägares vedermödor

En spårvägares vedermödor

Just nu på jobbloggen:

-Skriver jag om hur det är att vara nybakad spårvagnsförare (fd. busschaufför) i den Göteborgska trafiken...

Tillbaka på buss -tillfälligtvis

VedermödorPosted by Ola Sandberg Wed, February 10, 2010 14:05:14

Idag var jag tillbaka i gamla vanliga gängor på Kruthusgatan igen samtidigt som jag så sent som igår fick veta att jag kommit in på spårvagnsförarutbildningen med kursstart den 22 februari.

Alltså har jag bara 8 dagar kvar att köra buss på (har tagit några dagar ledigt också) vilket känns lite konstigt samtidigt som det skall bli jättekul att få börja köra spårvagn. Spårvagnsutbildningen är på 7 veckor och klarar man den är man garanterad en fast tjänst, vilket skulle bli mitt livs första i så fall. Känns stort!

Med inställningen att njuta så mycket som möjligt av busskörandet dessa sista dagar klev jag fram till luckan och fick buss 164. Hade ju hoppats på någon av våra splitternya Volvoboggiebussar med luftfjädrad förarstol och mjuk växellåda som jag fortfarande inte fått köra, hade varit lättare att njuta då, men nej 164!

Nu var det inget fel på 164 (konstigt nog :-), till och med rampvärmen fungerade så jag slapp frysa men det vore ju snöpligt att sluta innan man fått prova de nya bussarna.

Med 164:an rullade jag iväg till Gamlestadstorget där jag skulle börja köra linje 59 mot Nils Ericson Terminalen. Denna totalt 12 minuter långa tur är till för dem som kommer från nordöstra delarna av stan och jobbar i industriområdet Marieholm. Två hållplatser senare hade alla gått av och jag kom någon minut tidigt till NET.

På NET hade jag hela 2 minuters regleringstid innan jag skulle avgå från gate 25 som linje 80 mot Snipen. Detta hade varit helt omöjligt om jag hade haft passagerare med mig från linje 59, men eftersom jag inte hade det nu kunde jag hoppa över avstigningshållplatsen och köra direkt till gate 25. Hann till och med stänga av motorn innan jag skulle starta den igen.

Med lagom mycket folk ombord rullade jag iväg mot Snipen. När jag kom ut från stan njöt jag i fulla drag av det vackra vinterlandskapet. Läste i GP igår att Göteborg inte har haft ett så här långvarigt snötäcke på mer än 20 år så jag var inte särskillt gammal när jag fick uppleva en sådan här vinter senast!

Det mesta av den nuvarande snön kom ju under filmfestivalen när jag var ledig. Just de två dagarna det snöade var jag dessutom ledig från festivalen så jag har fortfarande inte fått uppleva hur det är att köra i riktigt snökaos. Jag har förstått på mina kollegor att det var ganska halkigt och besvärligt ett tag.

Nu var vägarna dock nästan torra så jag kom fram till Snipen precis enligt tidtabellen. På väg tillbaka mot stan fick jag med mig oväntat mycket folk så jag lyckades med att vara 5 minuter sen ett litet tag, innan jag kom ikapp hyfsat igen efter Marklandsgatan.

Medan jag satt och väntade på min avlösare gick en del passagerare på. En av dem, en gammal dam, var ytterst nära att göra en volt när hon skulle in i bussen. Det visade sig vara total blankis på gaten. Sandat var det visserligen men den hade försvunnit precis där alla går för att komma in i bussen. En annan passagerare (med kryckor) hävdade att han hade sagt till flera gånger den här veckan om att det var halt men att det inte hade hänt något. Jag lovade att göra ett nytt försök.

Efter att jag lämnat över bussen gick jag genom terminalen och fick syn på en av Västtrafiks informatörer. Jag talade om för henne att det var halt och hon lovade att säga till någon av vaktmästarna nästa gång hon träffade dem.

Nästa punkt på programmet var ett och ett halvt varv på linje 60 med start riktning Masthugget från Centralen. Precis enligt tidtabell rullade 2 60-bussar in på hållplatsen. Jag chansade på att jag skulle ha den bakre av dem vilket visade sig stämma. Buss 724, dvs. en MAN-gas-buss.

Hade hoppats på att få någon av de inlånade volvobussarna men icke. 724 gick dock bra, mjukt och hyfsat snabbt. Jag låg precis bakom den rejält försenade bussen framför hela vägen upp i Masthugget. Där uppe passade jag på att prata med en av linjens stammisar som beklagade sig över att hållplatserna var dåligt skottade på många håll i stan. Höll med honom om det.

Förutom att det var en hel del nya snövallar att se upp för var det inga problem att köra i backarna i Masthugget och Lunden så jag höll tiden perfekt ända tills jag gick av vid Centralen starax efter 11 och gick hem. Kort dag idag. Mer tid att skriva!


Buss 724 i ett vintrigt Masthugget

Sedan jag jobbade senast har det gamla biljettsystemets sista utpost 100-kortet slutat gälla och de gröna biljettmaskinerna (Magnus kallade) håller på att plockas bort. I buss 724 var den främre borta men den bakre satt kvar med en fin "CLOSED" skyllt på. Det nya systemet fungerade förövrigt fint idag. Inga som hade några frågor eller klagomål. Peppar peppar...