En spårvägares vedermödor

En spårvägares vedermödor

Just nu på jobbloggen:

-Skriver jag om hur det är att vara nybakad spårvagnsförare (fd. busschaufför) i den Göteborgska trafiken...

Frukost på Redbergsplatsen

VedermödorPosted by Ola Sandberg Sat, February 13, 2010 09:09:00

Igår hade jag en trevlig liten tjänst på sådär 6 timmar. Den började på Redbergsplatsen 06.02 vilket är lite ovanligt. Att börja 06.02 är fullkomligt normalt, men Redbergsplatsen är ovanligt. Vanligtvis börjar vi som jobbar på Kruthusgatan antingen på just Kruthusgatan (när vi hämtar ut bussar), Nils Erikson Terminalen (linje 59 och 80) eller på Centralstationen (övriga linjer).

Ett fåtal tjänster börjar och slutar (vi slutar alltid på samma ställe som vi börjar, eller får betalt för tiden det tar oss att komma till startpunkten) dock på Redbergsplatsen. Vet inte hur många, men vi har ju i alla fall 3 linjer som passerar Redbergsplatsen. 17, 60 och 62.

Eftersom Redbergsplatsen ligger lite längre bort från mig än Kruthusgatan gör så bestämde jag mig för att hoppa på en tidig spårvagn dit och ta med mig frukosten för att äta den i vår trevliga rastlokal där. Kom dit 40 minuter innan jag skulle börja jobba och hann koppla av en stund med GP och goda smörgåsar. Hade jag ätit hemma hade frukosten blivit hälften så lång eftersom jag hade varit tvungen att ta en ganska tidig vagn ändå för att vara säker på att komma dit innan jag skulle därifrån.

Innan jag gick ut för att lösa av min kollega kikade jag lite på dagens bussar i datorn. Min första buss skulle enligt datorn vara 722, dvs MAN-gas-buss. Den hade en gul anmärkning med texten "Värmereglage fattas". Det tyckte jag inte lät riktigt bra med tanke på de sex minusgraderna utomhus.

Mycket riktigt så är det första min kollega säger "Hoppas du har långkalsonger på dig", (det hade jag), varpå han pekade på klimatpanelen där samtliga 3 reglage saknades. Han sade att de hade sagt på garaget att värmen var påslagen men att den inte gick att stänga av eftersom reglagen var borta. Nu visade det sig vara tvärtom. Bussen hade rullat 1 timma men var fortfarande helt iskall innuti.


Så här såg klimatpanelen på 722 ut...

Eftersom det var linje 62 jag skulle köra så drog jag iväg ner till Kallebäck innan jag ringde TLI för att felanmäla det redan felanmälda felet. Innan jag gjorde det försökte jag med hjälp av en penna att vrida upp värmen och fläkten men det gick inte.

Efter att ha rabblat all formalia till TLI så beskrev jag ingående problemet samt mina vid det här laget stenstoder till fötter och iskalla näsa osv. så bra att jag hörde hur TLI-operatören själv satt och skakade av köld när han svarade. Han lovade att ta kontakt med Kruthusgatan omedelbart. Efter 3 minuter ringde förmannen därifrån upp och sade att han skickat reserven med en ny buss, nummer 41, till Redbergsplatsen.

En liten kvart senare var jag på Redbergsplatsen och fick kliva in i rena bastun. 41:an var en av de varmaste bussar jag kört. (Heja Volvo!) På displayen som visar klimatet var det två "Extra värme" symboler. Undrar hur man sätter på och av dem?

20 minuter senare fick jag lämna över 41:an till en kollega vid Redbergsplatsen och istället hoppa på en spårvagn ner till Centralen varifrån jag skulle köra en annan 60:a upp till Redbergsplatsen.

Resten av dagen fick jag köra lagom varma och trevliga bussar... Skönt! Dessutom knep jag en av de sista fredagsräkmackorna på Göta källare ...Gott! Nu skall jag iväg och köra ...buss!


Min andra frukost. Spårvägens fredagsräkmacka!