En spårvägares vedermödor

En spårvägares vedermödor

Just nu på jobbloggen:

-Skriver jag om hur det är att vara nybakad spårvagnsförare (fd. busschaufför) i den Göteborgska trafiken...

Korttjänster

VedermödorPosted by Ola Sandberg Wed, February 17, 2010 18:07:28

Både igår och idag har jag haft korta tjänster på 5 timmar. Igår var jag reserv på garaget och började 04.30, alltså fick jag gå upp 03.30...

När jag kom in till luckan sade förmannen åt mig att gå ut till servicekillen på gården och fråga vad jag skulle göra. Av servicekillen fick jag en lista med dagens utsättningar (vilka bussar som skall ut från garaget, vilken tid och med vem bakom ratten). Servicekillen markerade alla gasbussar med överstrykspenna och bad mig starta dem 30 minuter innan de skulle iväg.

Fick direkt gå iväg och starta två av MAN-bussarna som skulle ut på linje 60. Den ena startade snällt så jag vred på full värme och fläkt för att få upp behaglig arbetstemperatur i den. Den andra ville inte alls starta. Det enda som hände när jag tryckte på startknappen var att alla lampor på panelen slocknade. Ingen ström i batteriet alltså. Meddelade service som gick och hämtade batterivagnen.

Så fortsatte vi under morgontimmarna. Startade bussar eller försökte starta bussar som vi sedan lyckades starta i alla fall med hjälp av batterivagnen. När de flesta bussarna hade kommit ut i trafiken strax före 07 började vi flytta de få som var kvar på baksidan av garaget till framsidan eftersom de stod ivägen för verkstan.

Eftersom detta var fettisdagen så hittade jag till min förtjusning ett flak (!) med semlor på luckans disk när jag gick in för att få lite värme under en lugn stund. Och när jag gick ut i vårt lilla kök för att få mig några droppar kaffe till semla så hittade jag fem flak till med semlor!


Denna bloggs första mobilkamerabild!

Jag lyckades motstå impulsen att ta alla semlorna och springa därifrån med dem för att glufsa i mig så många som möjligt. Istället nöjde jag mig med en och riktigt njöt av den. Den var väldigt god.

Precis när första bussen kommit tillbaka in på garageplanen från dagens första trafiktopp så ringde telefonen och jag fick order att ta den nyss inkomna bussen och köra ner den mot NET. Mer än så fick jag inte veta, men jag slängde mig iväg i alla fall.

Vid avstigningshållplatsen stod en kollega och viftade med armarna. Mycket riktigt var det hon som skulle ha ny buss. Hennes gamla buss stod inne på gate 25 dit nu också servicebilen kommit såg jag. Jag hoppade helt enkelt ur bussen och gick runt de uppställda bussarna framför gaterna för att komma till 25:an och få lift tillbaka till garaget. Men där stod det nu varken buss eller servicebil. Jag hade blivit frånåkt. Som tur var kom en av våra stombussar rullande över planen, så jag kunde lifta med honom tillbaka till garaget.

Resten av arbetstiden vaktade jag semlor och kopplade och parkerade om felparkerade bussar på garageplanen.

Idag började jag nästan lika tidigt. 04.37. Jag fick ta ut buss 966, en stombussvolvodisel, på linje 17 med start från Hinnebäcksgatan. 966 visade sig stå i tvätthallen och var alltså riktigt varm och go innuti. Eftersom jag började lite tidigare än vad det stod på mitt schema att jag skulle göra så lyckades jag ta mig ut till Tuve innan jag skulle därifrån.

Bussen gick mjukt och fint så mina nästan 2 varv gick snabbt. Lyckades hålla tidtabellen perfekt rusningen igenom.

07.56 gick jag av på Centralen och hade 28 minter på mig tills nästa buss så jag gick upp till Göta Källare och satte mig i tidningsrummet en stund. Därefter var det dags för min favoritbuss och favoritlinje, buss 5 på linje 63.

Jag gick ner 8 minuter innan avlösningstiden och tog över bussen redan på regleringshållplatsen framför gamla posthuset. Sedan rullade jag bort till läge K utanför taxifickan vid stationen och öppnade dörren. Till min förvåning och stora häpnad så vällde det på folk. Som mest har jag haft 2 personer med mig från Centralstationen mot Partihallarna med 63:an, nu vart det plötsligt 15 pers som ville åka med.

Fortfarande lätt chokad rullade jag iväg. Ingen påstigande vid Kruthusgatan, däremot en avstigande brevbärare vid postterminalen. Resten skulle ner till Partihallarna. Antar att de jobbar eller gick i skola där...


Buss 5 vid Partihallarna idag.

Efter några minuters tidsreglering vid Partihallarna vände jag och åkte tillbaka till Centralen utan passagerare. Efter att ha stått 3 minuter framför gamla posthuset igen körde jag vidare mot Skår och fick 3 pers med mig dit och lika många tillbaka. Lagom! Gick sedan av och hem vid Centralen kl 09.32.

Detta kan ju mycket troligt ha varit sista gången jag körde linje 63. Känns lite sorgligt...