En spårvägares vedermödor

En spårvägares vedermödor

Just nu på jobbloggen:

-Skriver jag om hur det är att vara nybakad spårvagnsförare (fd. busschaufför) i den Göteborgska trafiken...

Fjärde veckan

VedermödorPosted by Ola Sandberg Sun, March 21, 2010 16:33:32

Även denna vecka har vi haft en hel del för oss på utbildningen. I början av veckan hade vi taxa-prov, och alla som vet något om Västtrafiks taxa förstår säkert att vi var vettskrämda som små vita kaniner allihopa inför detta. (Nu vet jag givetvis inte om vita kaniner är räddare än t.ex. bruna kaniner men kaniner över lag är ju kända för att vara lite ängsliga så att… öhm ja, åter till ämnet).

Västtrafiks nya biljettsystem har ju fått utstå både spott och spe i pressen och varit hårt kritiserat för sin krånglig- och omständlighet. Man skall checka in, man skall checka ut, men bara vid resa över zongräns och efter att man tryckt på ”T-” eller ”+” -knappen, man skall betala pant och man kan åka flera på samma kort men inte i kombination med områdesladdning över zongräns. Och så vidare.

Överlag kan man säga att det finns en generell huvudregel att minnas när det gäller det nya biljettsystemet. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln och det saknar konsekvens. Ju mer man använder det desto fler små lustigheter hittar man.

Ett exempel. Om jag skall göra en felanmälan av en kunds kort (vilket jag skall göra om det inte fungerar) så skall jag skriva ut olika felanmälningskvitton beroende på vad det finns för laddning på kortet.

Om det är ett skolkort skall jag trycka på ”S”. Logiskt. Men om jag skall felanmäla ett kort med områdesladdning så skall jag trycka på ”P”. Vilket, antar jag, är en rest från det gamla systemet där områdesladdning kallades periodkort. Lika snurrigt är det om jag skall felanmäla ett kort med kontoladdning, då skall jag nämligen trycka på ”B”. Enda förklaringen jag har till det är ordet ”börs” som jag tror används för samma system i Stockholm. Kanske.

Likadant är det i taxereglerna. Man skall börja betala för sig som skolungdom från och med att man fyller 6 år, om man inte åker med en vuxen, för då blir man inte skolungdom förrän man fyllt 7. Reser man med områdesladdning är man ungdom tills man fyllt 26, förutom med fritidsladdningen för den gäller bara tills man fyllt 20.

Om man köper ett 3-dygnskort giltigt i Göteborg får en person som är över 20 år gratis ta med sig tre personer under 20 år på samma kort. Men köper man ett 3-dygnskort giltigt i hela regionen får man bara ta med sig två ungdomar under 16 år gratis, -och bara under juni, juli och augusti. Och köper man ett Göteborgspass, som är giltigt i kollektivtrafiken, är man ungdom tills man fyller 17.

Jag tror att Västtrafik hade tjänat enormt mycket på att ha enkla lättfattliga taxeregler för att inte tala om själva biljettmaskinerna. Tänk om det hade stått på maskinerna vad knapparna betyder! Men men… Nu är det som det är och vi förare får göra vårt bästa för att bringa klarhet i kaoset. Tyvärr är det många förare som fortfarande inte vet hur systemet fungerar heller…

Provet gick i alla fall oväntat bra (alla rätt!) vilket antagligen beror på att jag hade vinterkräksjukan under de två dagar när vi gick igenom taxan och biljettmaskinerna, så jag slapp att röra ihop allting :-)

En av dagarna i veckan började vi i Vagnhallen Majorna istället för på Rantorget där vi brukar hålla till. Vi passade på att titta lite i verkstadsdelen av hallen och var nere under vagnarna och tittade på hur det ser ut där. Tycker det var förvånansvärt gott om plats undertill. Särskilt på de äldre vagnarna. Där fanns broms och motor och i princip inte mycket mer. (Ja, hjul och sådant också såklart!). Bygelverkstaden fick vi också titta upp till.

Det var första gången jag var inne i Majornahallen, och det var ju bara att konstatera att den hade lite mer charm än Rantorget. Vagnhallen Majorna är byggd 1921, tror jag, medan Rantorget byggdes 1984, så jag som är intresserad av byggnadsvård, och gillar gamla hus i största allmänhet, har hittat min favorithall!


En av våra övningsvagnar i Vagnhallen Majorna.

I veckan har vi också haft HLR-utbildning, dvs. hjärt- och lungräddning. Vi fick varsin övningsdocka (Mini-Anne) som vi sedan fick utföra övningarna på efter instruktioner från en film. Dessutom fick vi öva på varandra att kolla andning, känna puls och lägga folk i stabilt sidoläge. Känns bra att få HLR-utbildning, van vet aldrig när den kan behövas…


Niklas docka hade punktering...

Efter HLR-utbildningen gav vi oss ut på stan (vi tog bussen) och gjorde studiebesök hos Hittegodset, Biljettkontrollen och på Nils Erikssonterminalen. På Biljettkontrollen och Hittegodset fick vi en liten kort introduktion om hur det hela fungerar. (Vi skall få besök av biljettkontrollen nästa vecka tror jag). På Nils Eriksson Terminalen gick vi runt och tittade på vad som gjorts för att underlätta för olika handikapp. Det finns t.ex. knappar vid varje gate som man kan trycka på så att en röst läser upp de närmaste avgångarna. Lustigt att vi var där med spårvagnsförarutbildningen men inte med bussförarutbildningen eftersom det bara är bussar som trafikerar terminalen!

Det sista vi gjorde denna vecka var att gå på ännu ett studiebesök, -hos våra kommande arbetsledare. Vi fick veta mer om semestrar, fridagsbyten, personalplaneringen mm. Dessutom fick vi veta vilka tjänster vi kommer få möjlighet att söka när vi klarat utbildningen.

Som vi redan anat fanns det bara B-tjänster, de flesta dagkommenderade. B-tjänst innebär att man jobbar sent, dvs. inom tidsspannet ca 11.00 till 05.00 och dagkommenderad innebär att man har ett schema över lediga dagar och arbetsdagar, men inga bestämda arbetstider i övrigt. Vilka tider man skall arbeta bestäms senast kl. 14.00 dagen innan. Troligtvis kommer jag få en dagkommenderad tjänst.

Tilldelningen av tjänsterna kommer gå till så att vi som går utbildningen stänger in oss i ett rum tillsammans med personen som är ansvarig för tjänsterna. Sedan får den av oss som har längst anställningstid inom spårvägen välja tjänst först, sedan nästa och nästa. Tillslut kommer vi vara 3 kvar, nämligen jag och två till som bara varit timanställda. Där går man istället efter ålder, vilket innebär att jag får välja näst sist. Sedan lär jag få stå ut med tjänsten jag fått fram till januari 2011, då alla spårvagnsförare får söka om sina tjänster.


Självporträtt i vagn 347:s nya tjeckiska felindikeringsskärm. En riktigt trevlig bekantskap som ju dessutom fungerar som spegel!