En spårvägares vedermödor

En spårvägares vedermödor

Just nu på jobbloggen:

-Skriver jag om hur det är att vara nybakad spårvagnsförare (fd. busschaufför) i den Göteborgska trafiken...

Femte veckan

VedermödorPosted by Ola Sandberg Sun, March 28, 2010 10:20:13

Femte veckan på utbildningen började med en 8 timmars teoridag. Vi fick besök av och information om biljettkontrollen, ledningscentralen, GS drogpolicy, TLI (tafikledningen), facket, dvs. kommunal, lönekontoret och dessutom spårvagns operativa chef. Man var lite lätt mörbultad i skallen när man tog sig hem efter den dagen.

Som teknikgalen star trek-nörd är det ju alltid spännande att hälsa på hos TLI (har nu varit därinne 3 gånger under min korta karriär hos GS!) som har stora skrivbord med minst 6 datorskärmar vardera som de kan få upp all möjlig information på. Vart vagnar befinner sig, övervakningskameror runt om i stan, tidiga och sena fordon, pollenhalter osv.

Facket har jag varit med i sedan jag var 16 så det var för mig inget nytt, men intressant ändå, särskilt som vårt nuvarande löneavtal inte gäller längre än till på onsdag. Bland kraven som kommunal vill ha med i nya avtalet fanns bl.a. att raster skall vara minst 45 minuter (30 idag), att en enkel fridag skall vara minst 36 timmar och att man skall få vara ledig minst varannan lördag/söndag. Dessutom ville de ha en höjning av lönen med 620:- i månaden. Vi får väl se hur det går.

I onsdags började vi med att titta på två filmer, den första handlade om klätterväxlar. En klätterväxel är helt enkelt en växel som läggs ovanpå ordinarie spår vid ett spårarbete så att vagnen kan klättra över till motsatt spår, dvs. köra i vänstertrafik förbi spårarbetet.
Därefter blev det en film producerad av Oslo Sporveier om hur man tar sig fram i lövhalka med spårvagn. Eller snarare hur man gör för att inte ta sig fram med spårvagn när det är lövhalka.

Efter att vi tittat på filmer gick vi ner i vagnhallen och övade på iordningställande av vagn. När vi hämtar ut en vagn ur hallen skall vi alltid göra ett iordningställande, dvs. en säkerhetsgenomgång. Bl.a. kollar vi att lampor som skall lysa gör det, att högtalare fungerar, att dörrknappar och klämskydd fungerar, att biljettmaskinerna är på bra humör, att vagnen är skyltad, att diverse utrustning finns på plats, att vagnen går att köra med osv. Alla punkter på listan (ca. 35 beroende på vagntyp) skall utföras på 16 minuter.

Jag fick en M32:a att öva på och lyckades på ganska precis 16 minuter kolla allting och då fungerade ändå allt som det skulle. I början kommer jag nog vara i hallen minst 30 minuter innan jag skall köra ut för säkerhets skull. Å andra sidan kommer jag troligtvis mest ägna mig åt att köra in vagnar i hallen…

Även i torsdags fick vi titta på film, ett flertal kortfilmer som tar upp olika konfliktsituationer (och andra märkliga saker) som man kan råka ut för som förare. Filmerna är gjorda av GS Buss och några av deras instruktörer så jag har sett dem en gång förut när jag gick bussutbildningen.

De tar upp ämnen som: Vad gör du med öldrickande hårdrockare med bergsprängare på högsta volym? Vad gör du med kelsugen, klängande farbror som vägrar låta damerna vara i fred? Vad gör du om du upptäcker att någon står och siktar med pistol en meter från ditt huvud? Och så vidare…

Min favoritfilm är nog den med föraren som pratar i mobiltelefon och bläddrar i sin almanacka samtidigt som hon kör och lyckas hamna på Hisingen med en buss skyltad Östra Sjukhuset. Eller den med den svärande bevakaren…

Efter varje film diskuterade vi lite vad vi skulle ha gjort i samma situation.

I torsdags var det en spännande dag. Vi skulle äntligen få våra tjänster. Som väntat blev det en dagkommenderad B-tjänst för min del, kallad M49, där M står för Majorna. Dagkommenderad betyder att jag inte kommer jobba några fasta tider utan kan få jobb mellan ca. 11:00 och 05:00. Exakt hur jag jobbar kommer jag att få veta senast kl. 14:00 dagen innan. B-tjänst betyder alltså sena tjänster, eftermiddag och natt. På buss jobbade jag ju A-tjänster så det skall bli spännande att se hur detta går.

Veckan avslutades med en 8-timmars heldagskörning. Vi kryssade fram och tillbaka genom staden i M32 414 och det gick väl ganska bra tycker jag. Just den här veckan, sista innan uppkörningen, har jag fått gå ut med växelspettet betydligt fler gånger än jag gjort tidigare under utbildningen. Har väl fått för mig att jag vet vad jag sysslar med och slappnat av lite…

I torsdags hade vi tänkt göra en backvändning i slingan i Härlanda men fick avbryta eftersom en vagn dök upp bakom oss från ingenstans. Därför var det med viss spänning som vi satte fart mot Härlanda ännu en gång i fredags. Denna gång kollade vi noga att vi inte skulle hamna före 1:an eller 3:an. Vid Solrosgatan kunde vi konstatera att vi hade både 1:an och 3:an framför oss. Bra. Men vad händer? -Jo, det står en till 1:a i vändslingan som vi skulle backat in i. Vi fick avbryta igen. Köra ett varv runt (Skånegatan, Korsvägen, Torp) och lyckades faktiskt på tredje försöket!

Två bilder från slingan i Långedrag. Jag och Niclas fick posera framför vagnen eftersom det behövdes bilder till ett bildspel som skall visas för externa sökande till utbildningen. Vi kommer bli kändisar! :-) (Och förresten, nu kan även de som inte redan jobbar på GS söka till spårvagnsförarutbildningen!) Foto: Herr Instruktör...


Herr Instruktör Andreas är än så länge kapten ombord!