En spårvägares vedermödor

En spårvägares vedermödor

Just nu på jobbloggen:

-Skriver jag om hur det är att vara nybakad spårvagnsförare (fd. busschaufför) i den Göteborgska trafiken...

Sjätte veckan

VedermödorPosted by Ola Sandberg Sat, April 10, 2010 15:31:45

Hoppsan, jag ligger lite efter i bloggandet! Sjätte veckan på spårvagnsförarutbildningen började i alla fall med att vi hade vårt sista skriftliga teoriprov av totalt 4 stycken. Detta sista var en liten sammanfattning av de föregående tre med frågor om säkerhet, felavhjälpning och trafikregler bl.a. Provet gick bra, förutom ett litet fel som orsakades av tillfällig sinnesförvirring…

Det där sista provet kom lite i skymundan av nästa dag som var den stora uppkörningsdagen. Jag och Niklas fick tid för uppkörning runt 9 på förmiddagen så vi hann ta en liten tur på stan först. Kändes bra. Efter en lite fika (minns inte mycket av den) gick vi ner till vagnhallen där examinatorerna (chefen för spårvagnsutbildningen och en man från säkerhetsavdelningen) väntade.


Två nervösa spårvagnsaspiranter minutrarna innan uppkörningen...

Jag fick börja köra och fick till uppgift att köra linje 1 till vändslingan vid Linnéplatsen där jag skulle lämna över till Niklas. Eftersom det var en vattenläcka vid hållplatsen Ullevi Norra just detta dramatiska dygn så var jag tvungen att köra upp till Härlanda och vända där för att kunna ta mig in till stan via ”länken” och snabbspåret.

Under hela uppkörningen skulle vi låtsas att vi körde i trafik med passagerare och därmed ropa upp hållplatser och även stanna vid dem samt informera om eventuella trafikförändringar. Hela vägen från vagnhallen upp till Härlanda satt jag därför och tänkte; ”Glöm inte att informera om vattenläckan. Glöm inte att informera om vattenläckan. Glöm inte att…”. Givetvis glömde jag det. Kom på det precis efter att jag lämnat hållplatsen Olskrokstorget, sista hållplatsen innan omläggningen.

Medan jag rullade ut från hållplatsen sade jag därför så här i högtalarna: ”På grund av en vattenläcka vid Ullevi Norra kommer den här vagnen att köra direkt härifrån via snabbspåret till Centralstationen. Jag inser att ni som skall till Svingeln och Ullevi Norra gärna hade velat veta detta innan vi lämnade Olskrokstorget men jag kan istället rekommendera en promenad i det vackra vädret eller en liten åktur med den eminenta linje 60.”

Några hundra meter längre fram kom jag på att spårvagnarna faktiskt gick som vanligt åt andra hållet så jag lade till den informationen också. Sedan skramlade jag vidare och hoppades på det bästa.

Själva körningen gick riktigt bra. Vagnen, en M29:a var väldigt lugn och behaglig. Helt omöjlig att få upp över 50 km/h upptäckte jag på snabbspåret. Förutom den lilla vattenläckan kom inget hinder i min väg. Stan var helt tom. Inga gående, inga bilar, inga andra vagnar i vägen heller. Jag gled till och med igenom hela Brunnsparken utan att hamna i konflikt med någon annan trafikant.

Framme vid Linnéplatsen kändes det med andra ord ganska bra och jag började istället oroa mig inför de två muntliga förhören vi skulle utsättas för när vi var tillbaka i vagnhallen. Två farobromsningar och en felparkering senare var vi framme i vagnhallen och förhören kunde börja.

Jag blev förhörd av mannen från säkerhetsavdelningen först. Han tog med mig på en liten, låtsad, färd upp till Angered. På vägen hände det en väldig massa saker som jag fick klara mig igenom. Fick frågor som: Vid tunneln är signalen röd. Vad gör du? Du får grönt och rullar in i tunneln, plötsligt tänds belysningen där inne. Vad gör du då? Nu har du vänt i Angered och är på väg ner mot stan igen, vid infarten till tunneln har någon snott (!) signalen. Vad gör du? Din vagn havererar plötsligt mellan Gamlestadstorget och Centralstationen. Vad gör du? Osv.

Sedan var det dags att svara på teknikfrågor. Fick frågor som kunde låta ungefär så här: Du får ett LK-fel när du kör två M29:or. Får du köra vidare? Du kör en M29:a med en tillkopplad M28, plötsligt börjar LK-lampan lysa vid motorpådrag. Vad betyder det? Får du köra vidare med det felet? Inte det? Vad gör du då? Hur indikerar en M29:a att den har fel på mekaniska bromsen? Vad händer om du trycker ner gaspedalen på en pedalvagn som står på en strömlös sträcka i motlut? Osv.

Vad jag vet svarade jag inte fel på en enda fråga så efter förhören kändes det hela ganska så i hamn. Jag lyckades till och med koppla av under lunchen medan examinatorerna överlade. Efter ett tag dök en av instruktörerna upp med ett litet blått plastkort med en bild på mig och texten ”Behörighetsbevis Spårvagn” på. Så var det fixat!

Dagen efter tog vi en pedalvagn, skyltade upp den med linje 1 och hoppade in mellan två ordinarie omlopp på väg ut mot Tynnered. Min första passagerare klev på vid Ullevi Norra men fick aldrig veta att han var nummer ett…

Det var kul att köra med passagerare även om det var ganska jobbigt de första dagarna. Mycket att tänka på. Köra mjukt, hålla tidtabellen, inte klämma folk i dörrarna, hastighetsbegränsningarna i olika växlar, väjningspliktsregler osv. Men det gick bra.

Det sista vi gjorde denna näst sista vecka var att samlas i matsalen på Rantorget för att få tjänst till första dagen nästa vecka. Då skall vi köra ett ordinarie omlopp istället för en annan förare. Ordinarie föraren åker med och finns till hands om det behövs, men förhoppningsvis klarar vi oss själva!

Här har vi just kört en 5:a till Eketrägatan. 5:an går ju normalt till Länsmansgården, längst ut på Hisingens "spårnät", men det var dags att gå hem så vi vände lite tidigare och hänvisade till ordinarie vagn bakom oss...