En spårvägares vedermödor

En spårvägares vedermödor

Just nu på jobbloggen:

-Skriver jag om hur det är att vara nybakad spårvagnsförare (fd. busschaufför) i den Göteborgska trafiken...

Sommartider

VedermödorPosted by Ola Sandberg Mon, June 21, 2010 09:41:12

Hoppsan! Har visst inte bloggat på ett tag. Skyller på att jag är van att skriva efter jobbet. Det fungerade när jag körde buss och ofta slutade tidigt på förmiddagen, men nu när jag kör vagn och jobbar sent blir det ofta ont om tid för bloggande. Testar därför på att skriva innan jobbet idag!

Igår var första dagen med sommartidtabell, eller B-tidtabell som det heter på spårvägiska. Nytt för i år är att linje 2, 8 och 13 kör som vanligt hela sommaren, dvs de brukar inte köra som vanligt på sommaren annars men i år kör de, eller...äsch.

Själv fick jag igår köra runt med ett tydligt sommartabelltecken, nämligen linje 9, som på sommaren går hela vägen ut till Saltholmen istället för att vända vid Kungssten. Faktum är att jag igår satt och körde linje 9 i 8.51 timmar, bara linje 9 hela dan...

I vagnarnas körkort* kunde jag se att mina vagnar före och efter att jag kört dem hade och skulle gå som både linje 1, 4, 7 och 11, men som tur är gillar jag linje 9 så jag blev inte (mer) galen.

Sista gången jag var ute i Saltholmen hade jag anslutning med inkommande skärgårdsbåt. Plötsligt insåg jag varför vissa mer erfarna kollegor skakar på huvudet åt en när man säger att man gillar att köra ut till Saltholmen. Det får helt enkelt plats väldigt mycket folk på en skärgårdsbåt, och barnvagnar, och picnickorgar, och motorsågar... Det blir med andra ord väldigt trångt inne i vagnen när alla dessa skall ombord. (Bl.a. därför jag inte upptäckte mannen med motorsåg och bensindunk förrän han gick av. Inte lämpligt att åka spårvagn med!).

Detta var dessutom endast en försmak av hur det kommer att bli senare i sommar. Igår var det en mulen söndag innan semestern och dessutom under ettt pågående fotbolls-VM... Skall bli intressant att se hur detta går till i sommar.

Förövrigt fick jag igår köra en M32:a vars luftkonditionering verkade fungera som den skulle! Både hos mig och hos passagerarna! Det tog i och för sig ett tag innan jag fick igång den. Fick testa mig fram med diverse vred och knapptryckningar. Tycker inte någon M32:a reagerar på samma sätt när man börjar greja med ventilationsinställningarna. Det enda de har gemensamt är den totala frånvaron av en "auto"-knapp som är väldigt vanlig på liknande anläggningar i bussar och bilar.

Helt säker på att den verkligen fungerade är jag inte heller eftersom det ju inte var jättesoligt ute igår. Ännu en sak som skall bli intressant att iakta i sommar...

*Ordet körkort har två betydelser inom spårvägiskan. På busspårvägiska är körkort den där lilla rosa plastbrickan med bild på brickans innehavare samt text som förkunnar att denne ägare är behörig att framföra motorfordon, förhoppningsvis märkt med ett D ifall det gäller buss. På spårvagnspårvägiska är körkort dock något helt annat. Nämligen ett häfte med vagnens egen titabell som talar om när den skall vara vart och med vilket linjenummer. På busspårvägiska kallas samma sak för omloppspärm. (Om någon undrar så har jag just läst "Och en grej till", sjätte delen av tre i serien Liftarens Guide till galaxen).