En spårvägares vedermödor

En spårvägares vedermödor

Just nu på jobbloggen:

-Skriver jag om hur det är att vara nybakad spårvagnsförare (fd. busschaufför) i den Göteborgska trafiken...

Första veckan- Igen!

VedermödorPosted by Ola Sandberg Sun, April 25, 2010 20:22:38

Nu har jag kört spårvagn "på riktigt" i lite mer än en vecka. Mitt första arbetspass blev på linje 5. Jag tog över vagnen i Brunnsparken, riktning mot Torp, och blev önskad "lycka till" av kollegan jag löste av när hon fick höra att det var första dagen. 7 minuter senare krockade jag med ett staket som kom snabbt, mycket snabbt, från vänster!

Krockade är väl ett lite väl starkt ord kanske. "Stötte mot", eller "hälsade på" låter bättre. Det hela inträffade i alla fall vid Berzeliiegatan. Jag hade just startat från hållplatsen och var påväg mot Korsvägen. Jag vinkade till en busschaufför som jag mötte i korsningen efter hållplatsen och samtidigt som jag passerade honom såg jag i ögonvrån att staketet mellan spåren var böjt upptill åt mitt håll. "Klonk" sade det en sekund senare.

Medan jag stod stilla på hållplatsen vid Korsvägen ringde jag upp TLI och berättade vad som hänt. TLI lät inte jätteförvånad och sade att folk var påväg till staketet. Jag körde vidare upp till Torp där jag gick ut för att titta vad som hade hänt vid "klonket".


En krossad blinkers...

Det visade sig att första och tredje blinkerslampan på vagnens vänstersida hade försvunnit. Den andra och fjärde satt kvar utan en skråma konstigt nog. Jag ringde upp TLI igen, berättade om skadorna och frågade om jag skulle skriva rapport. De tyckte de att jag kunde hoppa över. Kanske för att det var första dagen!?

När jag kom förbi Berzeliiegatan igen var staketet tillbakabankat, men runt omkring låg minst 4 blinkerslampor utöver mina två. Kändes bra. Över huvudtaget kändes det nästan bra med en liten kollision sådär med en gång första dagen. Det var många nerver som släppte lite!

Under hela min första vecka (och lite till) har det varit spårarbeten på Första Långgatan (mellan Järntorget och Masthuggstorget) vilket inneburit att vagnarna på dagtid fått passera med 15 km/h och på kvällar och helger har fått köra runt via Marklandsgatan.

En kväll när jag skulle köra 11:an sade kollegan jag skulle lösa av att det hade hänt något vid Marklandsgatan men han hade inte riktigt uppfattat vad. Jag ropade upp TLI som meddelade att de hade en urspårning vid Marklandsgatan och att alla vagnar på linje 1, 2, 3, 9, 11 och 13 skulle vända vid Linnéplatsen eftersom Första Långgatan var stängd för trafik. Jag frågade hur det var med vagnar på andra sidan stoppet och om jag kunde hänvisa passagerarna till den ordinarie ersättningsbussen förbi arbetet på Första Långgatan men TLI visste inte riktigt just då hur det var med den saken.

Vid Järntorget fick jag alltså meddela passagerarna att jag skulle vända vid Linnéplatsen på grund av en urspårning vid Marklandsgatan och spårarbetet på Första Långgatan. Jag tipsade om ersättningsbussen upp till Stigbergstorget och sade att det "kanske eventuellt" skulle kunna gå vagnar vidare västerut där uppifrån. För de som ville vidare upp till Marklandsgatan rekommenderade jag buss 80 eller Blå Express. (Ha! Där hade jag nytta av att vara "gammal" busschaufför!).

Passagerarna godtog det hela utan knorr. Ungefär hälften gick bort mot ersättningsbussen upp till Stigbergstorget och hälften satt kvar i vagnen. När jag närmade mig Linnéplatsen hamnade jag i kö bakom flera andra vagnar. Vändslingan vid Linnéplatsen är inte riktigt gjord för att klara av 6 linjer på en gång. Dessutom var nog varje förare tvungen att svara på lite frågot från sina passagerare om hur de skulle kunna ta sig vidare.

Jag kunde vända runt till slut och satte av upp mot Bergsjön istället för Saltholmen. Kom dit 58 minuter före tidtabell! (Personbligt tidighetsrekord redan första veckan!). Under tiden hade de fått undan den urspårade vagnen vid Marklandsgatan så jag ringgde TLI och frågade hur länge jag skulle stå uppe i Bergsjön. Vi kom fram till att jag skulle köra därifrån enligt tidtabellen på stolpen, inte mitt omlopp i vagnen.

Eftersom iTid var programmerad för mitt ordinarie omlopp skyltades vagnen "Långedrag Nattaxa" istället för "Saltholmen via Linnégatangatan" som det ju faktiskt var frågan om. Jag fick skylta manuellt istället och därmed även ropa ut hållplatserna manuellt. Kul.

Den här gången tog jag mig faktiskt ända ut till Saltholmen. Väl där ropade jag upp TLI igen och frågade vart jag skulle ta vägen nu? Jag var rädd att de ville att jag skulle köra till Bergsjön igen eftersom jag egentligen skulle komma till Långedrag om sådär 30 minuter, vända där, köra in till hallen och gå hem. Men jag hade tur. Fick köra till hallen direkt och gå hem tidigare! Det måste vara ovanligt för en spårvagnsförare...

Annars har jag nu hunnit köra alla linjer i trafik utom linje 9 och 104 (en extralinje från Saltholmen in till stan på morgonen). Hitills har jag trivits mycket bra på mitt nya jobb!


Här har jag och min M32:a (417) tagit oss till Lana med linje 2. M32 har jag en del att säga om nu när jag kört dem i trafik ett tag, men det får bli ett eget inlägg...


En sista bild på M29 850 på linje 10 uppe i Guldheden. Satt och körde linje 10 som avslutning på mina två första arbetsdagar. 10:an är en väldigt kort linje nattetid. Den tar 12-13 minuter att köra en sträcka så man hinner med några varv...


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Ola Sandberg Fri, April 30, 2010 00:38:09

Hm. Är inte ett dugg förvånad. Där ser man ju bilar som kör trots att det blinkar varje gång man kör föbi!

Posted by Alex Thu, April 29, 2010 18:53:38

Körde faktiskt vagnen :) Vid Johannesplatsen mot Stigbergstorget körde en Volvo V70 mot blinkande gult ljus och rammade mig i sidan rent ut sagt kan man säga...

Posted by Ola Sandberg Wed, April 28, 2010 23:56:20

Aha! Det gäller att bestämma sig tidigt. Då får jag väl grattulera till dit kommande yrkesval då!

Posted by Anton Wed, April 28, 2010 17:09:09

Nej jag är "bara" 18 så det dröjer väl några år Haha :)

Posted by Ola Sandberg Wed, April 28, 2010 09:36:54

Ajdå! Men körde du bilen eller vagnen? :-)

Posted by Alex Tue, April 27, 2010 18:44:38

417 blev "repad" av en bil en gång när jag körde den..

Posted by Ola Sandberg Sun, April 25, 2010 20:58:42

Hej Anton!

Tack för uppskattande kommentar! Går du GS utbildning just nu? Hälsa till Sam från mig i så fall!

Lycka till själv och välkommen till ett fantastiskt trevligt yrke!
/Ola

Posted by Anton Sun, April 25, 2010 20:46:26

Jättekul att läsa om ditt jobb! Lycka till i fortsättningen!

/Hälsningar en blivande spårvagnsförare