En spårvägares vedermödor

En spårvägares vedermödor

Just nu på jobbloggen:

-Skriver jag om hur det är att vara nybakad spårvagnsförare (fd. busschaufför) i den Göteborgska trafiken...

Nattpass

VedermödorPosted by Ola Sandberg Wed, May 12, 2010 14:00:11

Nu har jag jobbat två nattpass med ungefär en veckas mellanrum. Mitt schema rullar på med 4 arbetsdagar och två lediga tills jag ungefär var femte vecka får tre dagar ledigt följt av tre arbetsdagar och två lediga innan det börjar om igen. Första dagen efter ledigt får jag arbetsveckans senaste tjänst så om denna första dag råkar infinna sig på en fredag eller lördag, då vi kör nattrafik, får jag med största säkerhet en nattjänst den "dagen".

Mitt första nattpass blev lördagen den första maj, dvs. dagen efter valborg. Första arbetspasset, som började strax efter 19, körde jag linje 3. Tyckte det var förvånansvärt lugnt på stan. Sista gången jag vände vid Kålltorp hittade jag en hög popcorn på golvet i mitten av vagnen och två tomma ölburkar där bak. Hade väntat mig lite mer stök. Även ute på linjen var det lugnt. 3:an passerar Valand som jag hört spårvagnsförare sitta och sucka över flera gånger, men till och med där var det lugnt!

På rasten satt jag och lyssnade på några kollegor som tyckte att det hade varit ovanligt lugnt på valborgsnatten. De var nästan lite upprörda över detta. De hade väntat sig att behöva bli förbannade över folks beteende och så hände ingenting! Tyckte det lät rätt så skönt för egen del...

Efter rast körde jag 11:an och även här var det lugnt. Det var mycket folk som reste mellan centralen och upp mot Bergsjön men ändå lugn och skön stämning ombord. Efter Centralen åt andra hållet, dvs. ut mot Långedrag och Saltholmen var det i princip dött. Efter Kungssten hade jag max 2-3 passagerare åt gången. Strax efter 04 rullade jag in på hallgården i Majorna och lämnade över vagnen till hallpersonalen.

Mitt andra nattpass blev i fredags, den 7:e maj. Första passet började strax efter 18 på linje 7. Ganska snart blev den sjuan en etta. Även nu var det relativt lugnt på stan, -mycket folk på vagnen men lugnt. Solen gick ner efter 21 och jag fick se en riktigt fin skymningsvy när jag var på väg ner från Redbergsplatsen mot Svingeln. Sedann blev det mörkt.

Min spårvagn uppe vid Östra Sjukhuset...

Jag hade rast timman före midnatt och sedan blev det linje ett igen. Fram och tillbaka mellan Tynnered och Östra Sjukhuset. På natten går ettan en liten extra sväng över Vasaplatsen och Vasa-Viktoriagatan mellan Grönsakstorget och Hagakyrkan så jag satt och spännde mig för att komma ihåg att "köra åt fel håll" vid Grönsakstorget respektive Hagakyrkan, men det gick bra.

Så småningom gick solen upp igen, fåglarna började kvittra och jag var på väg mot Vagnhallen från Tynnered. Jag tror att min vagn var en av de tre sista som kom in till hallen. De första morgonvagnarna hade redan börjat rulla ut. Jag sade godnatt till hallarbetarna som liksom jag varit uppe ett tag och god morgon till inkommande A-förare som skulle hämta ut sina vagnar. Inne på expeditionen kollade jag om det var någon vagn som skulle åt mitt håll snart och det visade sig finnas en sådan på spår 4. Inne i vagnen satt en kollega till som skulle hem och sova.

När jag jobbade som busschaufför körde jag ju tidiga tjänster och kunde börja vid 04 på morgonen. Därför har jag varit lite nervös för hur det skulle fungera att börja köra på kvällar och nätter istället, men det har gått över förväntan. Jag har en tröskel runt 11-01 när jag är riktigt trött, men när jag väl klarat av att hålla mig igång "över tröskeln" går det som en dans sedan. Jag har varit klarvaken båda nätterna och iaktagit min allt tröttare omgivning med viss faschination.

Hittills trivs jag utmärkt som spårvagnsförare!


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Martin Larsson Thu, December 12, 2013 21:32:09

Eftersom jag gillar spårvagnarna i Göteborg så tycker jag mycket om att läsa din blogg, heja

Posted by Jonas Fri, June 18, 2010 19:25:34

Trevlig blogg. Vad ligger lönen på som spårvagnsförare i Göteborg?

Posted by Alex Fri, May 21, 2010 20:55:12

Hade du kört nattvagn för typ 1årsen vid Valand, då hade du suttit o svurit flera timmar efter att du passerat :)
Hade för mig att på dagkommendering b-tjänst så fick man den tidigaste tjänsten på 1a och senaste på 3e...men har väl fel. Tycker det funkar lite sådär med R48 som jag sitter på a-tjänst som dagkommendering, verkligen upp o ner hela tiden. Det är rätt kul att man kör ut en av de första morgonvagnar till Bergsjön eller Lördagsmorgon så möter man den sista nattvagnen vid Runstavsgatan mot Centrum...