Loggen

Loggen

Om Loggen

Bildtext: Ibland är det hårt att vara marinbiolog. Vågorna går inte i fas med motvinden och de runda stenarna på botten rullar åt fel håll när man halkar på dem!

Hej!
Jag använder den här sidan som en dagbok. Mest för min egen skull så att jag kommer ihåg vad jag sysslade med här och nu när jag om några år förhoppningsvis har något vettigt och inkomstbringande för mig.

Du är givetvis välkommen att läsa även om det nog är intressantast för mig själv. Titta också in på min hemsida, www.olasand.se , om du inte redan varit där!

Ny blogg!

BussloggenPosted by Ola Sandberg Thursday, June 25 2009 21:02:46

Har startat en ny blogg för mitt bussbloggande, som jag hoppas skall bli lite mer regelbundet framöver!

Adressen till den nya bloggen är: http://jobblogg.olasand.se

  • Comments(0)//logg.olasand.se/#post94

Läggdags

BussloggenPosted by Ola Sandberg Saturday, January 24 2009 23:12:26

Har idag jobbat för filmfestivalen. Bl.a. har jag skyltat gångvägen mellan Älv-Snabbens hållplats vid Lindholmen till bio Aftonstjärnan med hjälp av blått presentsnöre, silvertejp och en sprillans ny V70 med extra allt.

Har fortfarande inte sett någon film på festivalen. De filmer jag kunde tänka mig se idag var det tydligen fler som kunde tänka sig se idag, eftersom de föreställningarna var slutsålda.

Istället har jag legat i min gula klippansoffa och druckit julmust direkt ur flaskan, ätit ekologiska pepparkakor (starka grejor) och sett fyra Angel-avsnitt på raken. Filmfestivalfolket jag umgås med på dagarna skulle antagligen storkna av indignation om det visste... Hoppas de inte läser min blogg...

Hög tid för sängen. Skall ha roligt i tvättstugan i morgon bitti...

Filmfestivalens logga. Klicka gärna på den!

  • Comments(1)//logg.olasand.se/#post89

Buss 659 säger godmorgon!

BussloggenPosted by Ola Sandberg Thursday, December 18 2008 18:03:45

I morse skulle jag köra buss 659 från garaget till Torslanda och därifrån köra dagens första tur på linje 121 mot Centralstationen.

När jag kom in i bussen på garaget möttes jag av följande...

Högerklicka på texten och välj "Spara mål som". Filen är 40 mb. Du behöver QuickTime, Vlc, eller liknande program för att kunna se filmen.

  • Comments(1)//logg.olasand.se/#post86

Körigt...eller inte!

BussloggenPosted by Ola Sandberg Thursday, December 18 2008 17:54:47

Igår hade jag en något stressig dag på jobbet. Vi tar det från början...

Jag skulle bara jobba 4½ timma och såg fram mot en lugn dag på jobbet. Jag skulle köra tre olika linjer, varav en jag inte kört förut, med två olika bussar. Enligt mitt schema skulle jag hämta ut en buss på garaget och köra den tom till Rymdtorget i Bergsjön. Därifrån skulle jag gå som linje 156 mot Arendal (Volvo). Sedan skulle jag köra tom från Arendal till Hornkamsgatan i Torslanda och därifrån gå som linje 121 mot Centralstationen. På Centralstationen skulle jag sedan lämna över bussen till en kollega, ta 10 minuters rast, och sedan köra 2 varv på linje 43 till Kärra / Gerrebacka innan hemgång.
Nu blev det inte riktigt så.

I Luckan på garaget fick jag buss 950, äldsta ledbussen på mitt garage om jag inte minns fel. En gas-volvo-ledbuss. Jag hade kört den två dagar tidigare på linje 59 och då hade den gått bra förutom att den var lite svårstartad... När jag kom ut till bussen hade någon redan startat den åt mig. Kollade med förmannen om detta innebar att jag borde låta bli att stänga av bussen, men det skulle inte vara något problem att göra detta hävdade han.

Jag kom iväg mot Bergsjön enligt tidtabell och allt gick bra, särskillt bussen. Buss 950 är inte strypt vid 70 km/h som de flesta andra volvoledbussarna utan rullar på upp till 80 i alla fall (testade inte mer än så). Dessutom är motorn förvånansvärt pigg med tanke på att det är just en gas-volvo. Vissa kan vara väldigt sega. Jag rullade in på Rymdtorget 1 minut innan avgånstid och släppte på passagerarna som stod där och väntade, hela 5 stycken. Vid hållplatsen Stora Björn, sista hållplatsen i Bergsjön, hade jag lycktas skrapa ihop runt 15 passagerare. Då hände det!

När jag startade från hållplatsen vägrade bussen köra snabbare än 5-6 km/h. I denna behagliga takt gled vi sedan vidare genom mörkret med påslagna varningsblinkers. I nedförsbacken ner mot Orion lyckades jag få upp bussen i 25 km/h. Sedan blev det uppförsbacke och snigelfarten var tillbaka. Det var bara att ringa TLI (trafikledningen). De ville att jag skulle stänga av motorn och hålla in knappen till vikskyddet när jag startade bussen igen. Det gjorde jag och i 200 m gick bussen bra, sedan var det klippt igen. Nytt samtal till TLI. Den hät gången hänvisade de mig till förmannen på mitt garage. Han ringde upp mig och bad mig bryta huvudströmbrytaren och sedan starta om bussen (En standardåtgärd som jag väl egentligen borde testat själv först). Omstarten fick samma resultat som förra gången. Bussen gick bra i 200 meter, sedan var det kört igen. Nytt samtal med förmannen. Han bad mig fortsätta frammåt tillsvidare medan han skulle se om det gick att byta ut bussen.

Vid det här laget hade jag märkt att innerhögtalarna i bussen inte fungerade heller så jag fick helt enkelt ställa mig längst fram och skrika ut information om vad som pågick till passagerarna. De flesta passagerarna hängde med ner till SKF dit vi anlände ca. 20 minuter efter tidtabellen. Sedan gick alla utom 2 av och jag segade mig vidare mot Kristinedal. Där hade jag fått nog och ringde upp förmannen igen. Påpekade att jag inte tyckte att det var någon bra idé att köra den här bussen i spårvagnsspåren upp till Redbergsplatsen eftersom jag skulle vara ett ganska stort hinder för spårvagnstrafiken...

Efter diverse turer med radion fick jag beskedet att jag skulle vänta vid Kristinedal på en ersättningsbuss. Under väntetiden fick jag in den ena passageraren som skulle till Centralstationen i en 58:a som kom förbi medan den andra passageraren som skulle till Arendal fick ta nästa 156:a som också han komma förbi innan ersättningsbussen dök upp.

Blog Image
En mörk bild på 950 vid Kristinedal i väntan på ersättningsbuss.

När ersättningsbussen väl kom var jag ca 40 minuter efter tidtabell så jag fick order att köra direkt till Hornkamsgatan och turen på 121:an. Bussen jag fick var en av våra nyaste volvo-ledbussar (B9S), 976 tror jag att det var. Nu hade jag 20 minuter på mig att i rusningstrafiken ta mig från Kristinedal till Hornkamsgatan i Torslanda. Det var dömt att misslyckas från början så när jag närmade mig Torslanda ropade jag upp TLI igen. Av dem fick jag order att börja turen på Torslanda torg istället. På så vis var jag bara 10 miuter sen när jag började köra 121:an. Någon anstormining av passagerare var det inte heller, de som skulle åkt med min buss hade nog redan hunnit med den "efter".

Jag och 10 passagerare anlände sedan 7 minuter sena till Centralstationen. Jag lämnade över bussen till en kollega och begav mig genast bort till 43:ans hållplats. Där är det första jag får syn på servicebilen från mitt garage. Ett tag trodde jag att det var bussen som jag skulle ha som det var något fel på, men det var det som tur var inte. Det var 173:an inte 43:an. Min buss visade sig vara en av våra nyare volvo-bogiebussar, nummer 248.

Det var riktigt skönt att koppla av med 2 varv på 43:an efter den händelserika morgonen. (43:an går till hälften på motorväg och är en ganska lättkörd rakt-fram-linje...)

Slutligen kan man konstatera att jag nu råkat ut för busshaveri två gånger. Båda gångerna har jag varit påväg till Arendal... Båda gångerna har det varit första gången för mig på den linjen. Hoppas jag får en ny chans! /Dvs. hoppas Volvo överlever krisen...

  • Comments(0)//logg.olasand.se/#post85

På upphällningen...

BussloggenPosted by Ola Sandberg Wednesday, November 12 2008 20:27:05

Nu är mitt heltidsvikariat på upphällningen igen... För tredje gången, och - tredje gången gillt som man säger!

De senaste veckorna har jag vikarierat på en grupp som bara kör linje 59 och 80. Det gemensamma med dessa linjer är att de utgår från Nils Erikson Terminalen (NET) båda två. De är länkade med varandra så att en buss som gått på linje 80 ibland fortsätter som en 59:a... och tvärt om.

Det finns både fördelar och nackdelar med att bara köra två linjer. En fördel är att man, efter ett tag, börjar känna igen pasagerarna och de dig. Man får fler "God Morgon", Hej igen! och leenden när man blir igenkänd. Och det är ju aldrig fel.

På tal om att bli igenkänd hände följande för några dagar sedan:
- Jag började runt klockan 7 på morgonen med att köra en tidig tur på linje 59. 59:an går på sin väg mot Jonsered i Partille genom två industriområden. Som vanligt vid den här tiden så var det mycket folk som åkte med för att komma till jobbet.
Sista turen för dagen blev också på 59:an, fast åt andra hållet. Klockan var nu strax efter sjutton och -jo då! Flera av dem som jag körde till jobbet på morgonen kom på bussen igen. Det var några som höjde på ögonbrynen när de fick syn på mig. Man riktigt såg hur de tänkte "Men sitter han här fortfarande...".

Kul att få folk att reagera över våra ibland lite väl tilltagna arbetstider!

En stor nackdel med att rulla fram på samma två linjer dag ut och dag in är förståss att det blir riktigt tråkigt och enformigt ibland. Jag som älskar variation och balanserat kaos lite då och då, håller på att bli galen. Som tur är ställer den övriga trafiken, passagerarna och bussarna själva till med en del variation så jag klarar mig...

  • Comments(1)//logg.olasand.se/#post83

Buss-stopp

BussloggenPosted by Ola Sandberg Sunday, September 21 2008 19:22:12

Idag har jag jobbat igen, vilket jag förövrigt gjorde även igår, i förrgår och...

Hur som helst. Idag körde jag först ett halvt varv på linje 17, Centralstationen - Östra och tillbaka. Fick köra buss 966 (?), dvs. hyfsat ny Volvostombuss. Noterade att dörrarna plötsligt går betydligt fortare att öppna och stänga. Dessa bussars dörrar brukar vara sega som sirap, därför var det trevligt att se att någon verkar ha gjort något åt problemet.

Framme på centralen blev det dax för linje 60 mot Redbergsplatsen, där jag blev en 62 mot Skårs kyrka. Därifrån tillbaka till Redbergsplatsen, "nytt" linjenummer dvs 60 igen, nu mot Masthugget. Körde som vanligt på dessa linjer en MANgasbuss. De är ofta mycket trevliga bussar att rulla fram i. De har ett mycket härligt gung och är pigga i motorerna.

Lunch blev det, som vanligt, på Drottnigtorget. Så här på söndagar är köket i personalmatsalen stängt så man är hänvisad till diverse gatukök. Tog det närmaste och fann mig efter ett antal minuter i personalmatsalen med inköpt pullvermos och friterade köttbullar. Satt och funderade lite över det här med pulvermos. Det är ju inte speciellt gott utan diverse tillsatser som smör, örtsalt, grädde osv. Det här med att fritera köttbullarna istället för att steka dem skapar inte heller några omedelbara smaksensationer... Någon sallad ingick inte heller. Det var en miserabel lunch kort sagt.

Med magen full av skvalpande pulvermos äntrade jag ännu en gång linje 17, nu i form av buss 967. Fick höra av min kollega att bussen hade haft lite startproblem men att den annars gick bra. Det gjorde den också. När jag kom upp till Östra Sjukhuset stängde jag som vanligt av motorn. Hade hela 7 minuter (!) på mig tills det var dax att rulla igen så jag hann njuta en del av den sköna höstsolen.

Som vanligt försökte jag sedan starta bussen igen en minut innan avfärd. Det gick inte. Alls. De små startproblemen min kollega haft tidigare under dagen hade nu tydligen eskalerat så till den milda grad att det inte ens kom ett klick från startmotorn.

Jag testade att bryta huvdströmmen. Inget resultat. Jag kollade växelreglaget (skall stå i neutral), jag kollade handbromsen. Inget resultat. På en kollegas inrådan kollade jag alkolåset men det var grönt. Jag kollade alla luckor bussen runt men ändå. Nix!

Dax att ringa TLI (trafikledningen). TLI såg till att förmannen från min depå ringde upp mig. Han bad mig göra allt jag redan gjort en gång till. Det fungerade inte den här gången heller. Nästa steg blev att skicka upp servicebilen till mig. I väntan på den passade jag på att njuta av solen lite till. Hade ju tur med vädret i alla fall!

När servicebilen kom gjorde vi gemensamt allting jag gjort förut en gång till. Reparatören öppnade dessutom diverse luckor, tittade, hummade och stängde dem igen. Det sista vi provade var att koppla in hjälpbatterier men nej -bussen ville inte.

Vi fick lämna bussen på hållplatsen och sticka ner till depån. Jag kvitterade ut en ny buss (970) och körde den tom direkt till Centralstationen dit jag anlände 1½ minut före tidtabellen, lagom till min avlösning.

Sista timmarna på arbetspasset gungade jag runt i ännu en MANbuss på linje 60. Vet inte hur det gick med buss 967, i värsta fall fick de väl bärga den...

  • Comments(0)//logg.olasand.se/#post81

Sista dagen med kassa

BussloggenPosted by Ola Sandberg Sunday, August 17 2008 19:43:33

Idag sålde jag min sista bussbiljett! (Kanske!) Säkert är i alla fall att från och med i morgon så kan man inte längre köpa biljetter eller betala restbelopp ombord på stadsbussarna i Göteborg, Mölndal och Partille. Istället skall man kunna köpa engångsbiljett hos Västtrafiks biljettombud (där de finns), eller via SMS (om man har ett kompatibelt abonnemang, eller telefon överhuvudtaget). Det känns som att jag kommer säga; ”Nej tyvärr, vi har slutat sälja biljetter ombord på bussarna” rätt så många gånger det närmaste halvåret.

Min livs sista biljett (?) var inte ens en riktig biljett utan ett restbeloppkvitto på 2.50!

Min arbetsdag har annars sett ut som följer idag:

Upp tidigt 03:29.

På garaget 05:00

Hittar min buss (970) 05:14

Gör säkerhetskontroll, allt är OK. Rullar iväg mot Tuve 05:26

Avgår från Tuve med linje 17 mot Östra Sjukhuset 05:45

Tillbaka i Tuve 07:11, en minut tidig, det har varit ett lugnt varv med nästan tom buss.

Passar på att rengöra backspeglarna innan avgång 07:15

07:36 går jag av vid Centralen och går över gatan för att…

…07:49 ta en ny buss (968) på linje 17 mot Tuve. Får veta av min kollega att något dunkar framtill i bussen när man kör runt 40 och att han felanmält det för en vecka sedan. Annars går den bra.

08:12 är jag framme i Tuve igen. På vägen har jag mycket riktigt hört ett dunkande ljud runt 40, men tycker inte att det låter så farligt. Bestämmer mig för att ändå ringa TLI (trafikledningen) och felanmäla och passar samtidigt på att anmäla att främre stannar-skylten inte tänds när passagerarna trycker på ”stop”-knapparna.

08:36 går av för rast vid Centralen och berättar för avlösande förare om dunkandet.

08:40 kommer på att det är söndag och att det kan bli svårt att hitta något ätbart. Drar mig mot stationen.

08:49, konstaterar att till och med Burger King har stängt, men att de öppnar om tio minuter.

08:50, kommer på att jag kan testa om jag kan komma in i tornet på NET (Nils Erikson Terminalen) med mitt nya passerkort, där det finns ett lunchrum med fin utsikt över ankommande bussar.

08:52, kommer in!

08:53, upptäcker att två bussar har krockat precis nedanför lunchrummet. Den ena bussen har backat in i den andra, vars framruta har spruckit upp helt och hållet.

09:00, hänger på låset hos Burger King

09:07, tillbaka i tornet. Nu har polisen kommit också… De skriver något i sina block. Alla inblandade ser hyfsat nöjda ut.

09:20 bussarna kör iväg.

09:46, bordar en 58 mot Brottkärr (buss 952).

Är framme i brottkärr 10:33, bussen går bra.

13:41 är jag, några minuter sen, tillbaka i Brottkärr efter ett varv på 58:an. Äter en banan.

Avgår för sista gången för dagen mot Bergsjön, men lämnar över bussen till en kollega vid Centralen 14:31. En minut försenad.

Ja, så här kan en dag som busschaufför i Göteborg se ut!

Blog Image
Krocken på terminalen...

Blog Image
Buss 952 i Brottkärr idag...

  • Comments(5)//logg.olasand.se/#post78

Haveri

BussloggenPosted by Ola Sandberg Wednesday, July 02 2008 21:33:42

Nu har jag börjat mitt vikariat vilket innebär att jag går efter ett fast schema och är garanterad heltid fram till sista september. Känns bra!

Den grupp jag vikarierar på är dock lite tråkig. Väldigt mycket 60, 43 och 58. Inte så mycket variation alltså. Men, en dag i veckan är jag dagkommenderad, vilket innebär att jag kan hamna varsomhelst där det för tillfället behövs. Idag var en sådan dag och jag hamnade på ett omlopp innehållande volvolinjerna 178 och 179. Det mest fantastiska var nog att jag inte började förrän 14.00, i vanliga fall brukar jag börja runt 05.00.

På Kruthusgatan fick jag buss 598, en MAN-led som visade sig vara en mycket trevlig buss. Den gick bra, ratten vobblade inte och radion fungerade utmärkt. Första vändan från Angered till Bulycke gick bra. Tomkörningen från Bulycke till Arendal gick också bra. Från Arendal till Lövgärdet gick det dock inte riktigt lika bra. Dvs. till en början gick det väldigt bra, men i backen upp till Gårdsten efter Angeredsbron började en röd lampa lysa, en signal att ljuda och texten ”Motorregeleringsfel – Uppsök verkstad” syntes i displayen.

Fick stanna vi en lämplig hållplats. Testade först med att bryta huvudströmmen och starta om bussen, men felet var kvar. Bara att kontakta TLI, trafikledningen, via radion, men först informerade jag passagerarna. Som tur var verkade de flesta bo i närheten för alla traskade iväg åt olika håll.

TLI ville att jag skulle bryta strömmen igen och under längre tid. Det hjälpte inte. Så småningom blev jag uppringd av min förman som hade MAN-verkstan i en annan lur. Efter några tolkningsförsök av diverse siffer- och bokstavskombinationer i bussens display kom verkstan fram till att bussen antagligen kunde rulla in till depån i alla fall. Alltså fick jag order om att försiktigt rulla till garaget.

När jag startade bussen igen hörde jag ett pysande ljud som jag inte tänkt på förut. Samtidigt märkte jag att jag inte ens hade luft att stänga dörrarna med. Efter några minuters gasande på tomgång för att få upp trycket var det bara att inse faktum. Jag satt fast. En kollega som bodde i närheten kom förbi och med gemensamma krafter lyckades vi fälla upp varningstriangeln...

Efter en stunds väntande, jag hann köpa nödproviant i en liten butik intill hållplatsen, kom MANs servicebil till undsättning.

Pysandet visade sig komma från en läckande slang ungefär mitt mellan bakhjulen. Efter 7-8 minuters krälande var bussen fixad. När luftläckan var tätad visade det sig att bussen gick betydligt mjukare över ojämnheter i vägen än den gjort förut. Fanns väl inte tillräckligt med luft i kuddarna heller… Alltså fick jag en mjuk och behaglig resa till Kruthusgatan dit jag kom en minut innan min arbetstid var slut.

Bushaveriet drabbade alltså inte mig det minsta. Värre blev det väl antagligen för de passagerare som jag skulle ha kört från Arendal till Angered 17:11. Det tog nog en stund innan ersättningsbussen var där… Sånt som händer. Bra väder att få busshaveri (och vänta på ersättningsbuss) i, i alla fall!

Blog Image
Längre än så här kom jag inte...

Blog Image
...innan servicebilen kom och fixade felet.

Blog Image
Nere under denna lucka fanns läckan!

  • Comments(1)//logg.olasand.se/#post76
Next »