Loggen

En uppdatering!Loggboken

Posted by Ola Sandberg Sunday, January 10 2010 08:08:11

Ett tag sedan jag kom hem nu, förra året faktiskt, men vi börjar där jag slutade, -i Prag.

Vi skulle åka från Prag strax efter 10 på förmiddagen. Vi kom till stationen sådär 40 minuter innan avgång så att vi skulle kunna hinna in i en souvenirbutik också. Det gjorde vi. Jag köpte en mugg till Elin med Mullvaden på en, tydligen tjeckisk, sagofigur som vi hade en bok med när vi var små.

När vi kom ut från butiken blev jag imponerad av att de hade en skärm med små bilder på varje tågsätt som skulle avgå från stationen som visade vart på perrongen varje tåg skulle stanna, hur tåget såg ut osv. Det störde mig dock lite att vårt tåg inte var med.

Blog image
Skärmen med de små tågen och dess position. Dock inte vårt...

Som en blixt från en klar himmel någonstanns långt borta (det var mulet i Prag just då!) insåg jag att vi nog var på fel station. Det finns 3 i Prag. De två största förkortas nästan lika dant.

Vi störtade fram till en liten kiosk där det såldes tunnelbanebiljetter. I kön framför mig stod två små gummor. Det lät som att hon längst fram försökte pruta ner priset på biljetterna. Tittade på klockan, 20 min kvar tills tåget skulle gå från den andra stationen. Svor inombords över alla små snåla kärringjävlar som a-l-l-t-i-d står i vägen när man har bråttom.

Plötsligt gav gumman upp och gumma nummer två stegade fram til luckan. Jag befarade dety värsta men 23 sekunder senare var det vår tur.

Damen i luckan hade varit med förr. Det är bara att ta röda tunnelbanan tre stationer, gå ner för trappan där, -sade hon, och sålde två tämligen billiga biljetter åt oss. Vi gick ner för trappan, samtidigt som t-tåget rullade in vid perrongen, så det var bara att kliva in. Precis när dörrarna hade stängts dök det upp en civilklädd biljettkontrollant som ville se våra biljetter. Hade ett litet ögonblick tänkt strunta i biljettinköpet men nu kändes det väldigt bra att lämna fram de nyinköpte biljetterna!

Vi kom till den andra stationen med 10 minuters marginal. Hittade vårt tåg och en nästan ledig kupé. Sedan avgick tåget mer än 20 min efter avgångstid så vi hade inte behövt ha så bråttom...

Sedan rullade tåget på, genom en väldigt fin dalgång med små slott uppe på höjderna och små byar neråt slänterna. Såg både pråmar och små flodbåtar...

Så småningom kom vi fram till Berlin, men det är ett eget kapitell som jag skall berätta om senare...

Blog image
Här passerar vi gränsen till Tyskland...

Prag!!!Loggboken

Posted by Ola Sandberg Monday, November 16 2009 08:39:31

Nu har vi varit i Prag ganska precis ett dygn. Staden ar fantastisk! Har finns manga vackra hus med tinnar och torn, ett gatunat som slingrar sig fram och nastan kanns levande (dvs. man kommer dit man tankt sig fast fran fel hall!)

Vi kom hit efter 7 timmars tagakande fran Budapest igar kvall runt halv nio. Vi hittade pa nagot satt till vart vandrarhem, Hostel Tyn, ganska snabbt (aven om det lag pa fel sida av gatan...)

Vandrarhemmet ar riktigt trevligt tycker jag, aven om egen toalett ju alltid ar trevligt. (Vi delar med 4 andra rum). Vandrarhemmet ligger i en trappuppgang inne pa en gard. Vi bor ganska hogt upp. Nere i kallaren dar jag sitter nu finns ett riktigt valutrustat kok och 4 datorer med fritt internet (!) och ett matsalsrum med TV.

Annu en fordel med vandrarhemmet ar att det ligger mitt i smeten. Vi behover bara prommenera 3 minuter for att komma till det stora torget dar radhuset med det beromda astronomiska uret finns. Alltsa var det dit vi gick forst i morse (efter att ha gatt at andra hallet for att kopa frukost).

Det astronomiska uret (las mer har) ar en ganska imponerande upplevelse. Varje timme samlas en massa turister nedanfor klockan i vantan pa att klockan skall sla hel timma. Nar den gor det borjar forst skelettet till hoger om den markliga urtavlan att rora sig och ringa i en klocka, samtidigt borjar Jesus och hans apostlar att rora sig inanfor tva luckor som oppnas. Nar alla apostlarna passerat revy borjar en klocka sla antalet timmar. Mer om vad klockan visar for tider kan man lasa pa lanken ovan. Haftigt att det ar den enda klocka i varlden som klarar av att visa babylonsk tid!

Efter att ha sett klockan sla 10 gick vi ner mot floden Vltava som rinner genom Prag. Uppe pa hojden pa andra sidan floden ligger Pragpalatset och en massa andra byggnader som Vituskatedralen och ett museum med tortyrredskap...

Dit upp kampade vi oss i ett riktigt segt motlut som gjorde oss ganska varma under den klarbla himmelens stralande sol. (Vadret ar otroligt skont. +15 minst!)
Jag lyckades fa med mig Katharina in i slottsalarna (hon ar inte riktigt lika galen i gamla hus som jag) och aven tortyredskapsmusseet som ingick i samma biljett. Den stora katedralen pa palatsgarden var vi ocksa inne i (det var gratis). Maktiga byggnader allihop.

Nar vi var klara daruppe gick vi pa lite omvagar och kringvagar tillbaka till vandrarhemmet dar vi lagade en sen lunch. Omelett med paprika och rodlok och rostat brod. Billig lyx!
Sedan pustade vi ut pa rummet i nastan tva timmar innan vi gav oss ut i ett kvallsbelyst Prag.

Vi gick bort till den gamla Karlsbron igen (vi gick over den for att komma till slottet) och tog nagra bilder upp mot slott och kattedral. Sedan gick vi in i kvarteren runt gamla stan igen och hamnade tillslut vid torget vid radhuset igen dar det nu stod en massa sma matstand. Jag foll for frestelsen och kopte resans andra langos (testade i Budapest ocksa). Fick en med den nagot markliga blandningen vitlok, ketchup och ost. Halvgott. (Grebbestadslangosen ar godare!) Katharina fick tag pa en creps med nutella.

Efter annu lite kringvandrande bland alla fina hus och ett besok i en belgisk chokladbutik (dar min langos fick bekannta sig med en riktigt trogflytande drickchoklad) gick vi tillbaka till vandrarhemmet.
Har har vi nu druckit te och surfat pa natet!
God Natt!

I Budapest...Loggboken

Posted by Ola Sandberg Friday, November 13 2009 21:17:45

Nu har vi snart varit i Budapest i 3 dagar... eller i alla fall nátter. Imorgon áker vi vidare mot Prag.

Ungern har inte Euro vilket ju stáller till det lite, men vi váxlade pengar redan i Wien sa ingen fara pá taket. Sá fort vi hittat várt vandrarhem och betalt de 22000 det kostar att bo dár i 3 nátter gick vi ut pá stan főr att hitta mat. Det fick bli burgerking. Tvá menyer kostade 2250, typ.

Valutan det gáller ár ungerska forint. 1 forint = 0,04 svenska kronor. Egentligen ár allting váldigt billigt hár i Ungern, det bara kánns dyrare eftersom man fár betala flera tusen sá fort man skall gőra nágot...

Vandrarhemmet vi bor pá ligger i en vanlig lágenhet ganska centralt i Budapest. Jag och Katharina har rummet precis till vánster i hallen medan de andra rummen ligger bortanfőr kőket i hallens andra ende. Dáremellan finns ocksá badrumet och toaletten samt datorn jag stár vid nu. Fritt internet ár det ocksá námligen! Det kánns lite som att bo hema hos nágon, eller i ett kollektiv. Trevligt ár det'

Áven budapest ár trevligt! Det ár en váldigt pampig stad med mánga stora och fina stenbyggnader. Har bara kunnat hitta runt 5 hus som ár yngre án 100 ár i centrum. Fantastiskt!

Rakt genom Budapest rinner Donau, som skiljer Buda -sidan frán Pest -sidan. i bor pá Pestsidan som ár helt plan, medan Buda -sidan ár bergig och ger en fin utsikt őver stan. Vi tog en liten bergbana dit upp igár. Det var det enda vi ákte igár, tror vi gick i minst 6 timmar och bara tittade pá stan och dess parker. Vi ár ganska őmma i főtterna.

Idag har vi tagit det lugnare med och bara prommenerat nágra timmar. Főrst gick vi till ett av stadens mánga termalbadhus. Vi valde ett i jugendstil. Gellerts hette det.

Dár fanns det tre olika bassánger med varmvatten att válja pá, 36 eller 38 grader varmt. Dessutom fanns en nágot svalare simbassáng, och en liten kallvattenbassáng att hoppa i i samband med ángbastubadet. (Jag hoppade dock őver bastandet medan Katharina dáremot hoppade in!)

Jag tror vi lág i blőt strax őver 2 timmar. Innan vi drog oss dárifrán őver till pestsidan igen. Dár hittade vi en liten publiknande restaurang som serverade báde gulaschsoppa och fisksoppa főr under 1000 spánn styck!

Vi har áven tjuvstartat julen i en liten tillbehőrsbutik.

Till kvállsmat idag blev det spagetti med kantarellgráddsás gjord pá konstig ungersk grádde och mammas hemtorkade trattkantarellkrydda. Gott!

Det hár med att hitta gráde var inte det láttaste. Ungerska ár inte det láttaste heller! Dáremot ár ungrarna ett váldigt hjálpsamt folk. Det márkte vi redan nár vi kom ut frán stationen och ság att dár det enligt vágbeskrivningen skulle ligga en busshállplats bara var en stor grop och inga bussar. Plőtsligt stod en liten gumma och rykte mig i armen och pekade runt hőrnet. Mycket riktigt dár var bussen!

I butiken frágade Katharina en kvinna (en annan kund) om grádde. Kvinnan kunde tyvárr inte engelska utan skakade bara pá huvudet. Efter en stund kom hon dock tillbaka och drog med oss till en hylla utanfőr kyldisken och dár fanns grádde. Kvinnan visade oss báde matlagningsgrádde, bakningsgrádde och vispgrádde. Mest med teckensprák. Kommer sakna de vánliga ungrarna nár jag kommer hem!

Dags att lágga sig och lyssna pá Láckberg i iPoden!

I Wien, på väg till Budapest!Loggboken

Posted by Ola Sandberg Tuesday, November 10 2009 21:35:27

Sedan snart ett dügn är vi i Wien, vi bor på ett riktigt trevligt vandrarhem som heter Wombats Citü hostel. Vi har just druckit våra gratis välkomstdrinkar i baren (vi var för trötta när vi kom igår kväll), tvättat och lagat mat i den kombinerade tvättstuga och gästköket...

Tidigare idag gav vi oss ut på stan. Vi bor ganska centralt så vi satte av mot gamla delarna av stan (dvs mitten) till fots. Efter att ha vandrat runt i Venedig 2 dagar där alla skültfönster innehåller antingen maskeradmasker, glaskonst, pizzor eller barnkläder var det väldigt skönt att se andra sorters butiker. Särskillt de med Mozartkugeln!

Wien är en riktigt fin stad, som snart kommer bli ännu finare när de tänder all julbelüsning de håller på att hänga upp. Vi missar det tüvärr. Måste återkomma hit i december någon gång...

På väg in mot stan korsade vi en park där det råkade ligga ett fjärillshus. Eftersom vi båda två saknar det nedlagda fjärillshuset i Göteborg gick vi in. Dessutom var det kallt och blåsigt!

Inne var det däremot riktigt varmt och skönt! Fjärillarna fladdrade och vi sprang kring mede våra kameror.

Inne i stan gick vi förbi Spanska ridskolan (såg några hästar på håll) och hamnade sedan vid stadens stora dom (stor kürka). Trevligt nog var det gratis att gå in. En fantastisk kürka faktiskt, under ständig renovering sedan 1187 eller vad det stod i kartan/turistbroschüren vi fick på vandrarhemmet. (Mücket riktigt var det några büggnadställningar på utsidan!)

Efter att ha varit inne i domen gick vi vidare mot Hundertwasserhaus (som jag sett tidigare men gärna ville visa Katharina). På vägen blev vi fikasugna och hamnade på Starbucks. Det blev macka, otroligt kladdig chokladkaka och varm choklad till det. (sade jag att det är ganska kulet här?)

På sista sträckan till Hundertwasserhaus började det regna, men vi tog några kort och sprang sedan in en en av turistbutikerna mittemot och köpte mozartkulor...

Det dåliga vädret höll i sig så vi bestämde oss för att ta spårvagnen hem. Trevligt med spårvagnar!

Igår hann vi både anlända och åka från Postojna i Slovenien.

Vi var de enda som gick av taget pa stationen klockan 01.15. Det var väldigt ödsligt, med en måne som då och då skümtade bakom förbi ilande moln. Det süntes inte en människa någon stanns och vi började gå på en töämligen mörk väg genom någon sorts industriområde... Kusligt var det!

Vi hittade i alla fall vandrarhemmet. Blev insläppta på tredje försöket. Vi hann sova 5 timmar innan det var dags att gå ner till ett dignade frukostbord. Vi var enda gästerna tror jag...

Sedan gick vi till den fantstiska grottan... Slut på tiden. Kanske uppdaterar senare...

Fortfarande i Venedig!!!Loggboken

Posted by Ola Sandberg Sunday, November 08 2009 18:01:09

Hejsan!

Just nu sitter vi pa ett internetcafe i Venedig. Ute regnar och blaser det, -det till och med blixtrar!

Egentligen skulle vi aka med ett tag mot gransstaden Gorizia fran Venedig klockan 12.04 vilket vi ocksè gjorde. Tyvarr andrade TrenItalia sig stationen innan den vi skulle av pa och vande taget tillbaks till Venedig.

Visserligen talade de om att taget skulle strunta i var station, men bara pa italienska. Vi forstod ingenting...

Naja, ca 5 timmar efter att vi lamnat Venedig stod vi utanfor stationen igen och tittade ut over Gran Canale.

Vi har nu lyckats boka plats pa ett nattag som passerar Postojna kl 00.46 i natt dar vi hoppar av. Vandrarhemmet skall ligga 5 minuter fran stationen...

I Postojna stannar vi till i morgon 14.46, da vi lamnar stan for att aka till Wien. Egentligen skulle vi ju ta nattaget till Budapest men det gar inte efterson det lamnar Postonja 46 minuter efter midnatt.

Istallet aker vi till Budapest fran Wien och sedan darifran direkt till Prag (via Wien!)...

Har i Venedig har vi mest gatt runt och tittat pa stan, kanalerna, gondolerna och alla turister som hela tiden skymmer utsikten! Igar kunde vi till och med njuta av solsken och kanske 18 grader en stund. Tyvarr ar ju vadret lite lynnigt...

Nu skall vi snart forska hitta ett hyfsat torrt stalle (svart i denna stad!) dar vi kan tillbringa nagra timmar innan taget gar. I varsta fall satter vi oss pa golvet en automataffar...

Ha det gott alla!

Ola & Katharina

RomLoggboken

Posted by Ola Sandberg Wednesday, November 04 2009 20:39:43

Nu ar vi i Rom och jag har 1 minut pa mig att skriva...

Vi har hunnit med bade Vatikanen, Peterskyrkan, Spanska trappan, Phanteon, och en krypta med dodskallar... Vi ses!

Etapp 1 Göteborg - MalmöLoggboken

Posted by Ola Sandberg Monday, November 02 2009 18:26:07

Så, nu har jag klarat av första ettappen av resan till Malmö. Har just skickat följande till SJs restidsgaranti:

Hej!

Försökte åka Göteborg - Malmö med tåg 485 idag. Det gick inte så bra.

En km från GBG stannade tåget och backade efter ett tag tillbáka till stationen. Vi fick meddelande om att vi skulle byta till ett annat tåg som skulle komma in på samma spår. Alla gick av och stod sedan i regnrusket och frös i 15 min innan vi fick höra att vi skulle gå på samma tåg igen.

När vi närmade oss Lund fick vi höra att vi som skulle till Malmö skulle gå av i Lund och byta till 4 väntande bussar. Dessa skulle stå framför stationen. Det gjorde de inte. Vi var ett hundratal resenärer som stod där och frös en halvtimma utan att se varesig några bussar eller någon SJ-personal. Tillslut tröttnade några av oss och hittade till SJs resebutik. Där visste man ingenting om oss, men lyckades efter 20 minuter få kontakt med någon som godkände att vi kunde ta oss till Malmö med ett Öresundståg.

Kom fram 16.20, 2 timmar och 5 minuter sent. Troligtvis med en förkylning eftersom jag vid två tillfällen fått stå ute i kylan och vänta...

Skall nu ut i Europa och tågluffa 3 veckor. Ingen bra start...

Mvh Ola Sandberg

Hoppas på saftig ersättning från SJ!

Väl i Malmö så visade det sig att det inte gick att boka biljetter till nattåget mellan Postonja och Budapest som vi hade tänkt göra. Datorerna krånglade eller något. Så nu får vi chansa på att det finns plats och att det går att köpa biljetter på Stationen i Postonja när vi kommer dit 24 timmar innan vi skall därifrån. Skall bli spännande!

I morgon bär det av med flyg till Rom! Hej!

Hej igen loggboken!Loggboken

Posted by Ola Sandberg Wednesday, October 28 2009 14:43:59

Här kommer första inlägget sedan i midsomras! Sedan dess har jag mest ägnat mig åt att köra buss (se jobbloggen) och jäktat runt bland både folk och fä!

Nu har jag bara 1 arbetsdag kvar på mitt vikariat som jag haft sedan första juni. När den är avklarad är tanken att sticka på semester tillsammans med Katharina. Först flyger vi till Rom och sedan är planen att ta sig hem därifrån utan plan, dvs. med tåg! Skall bli väldigt kul och spännande.

Har jag möjlighet så kommer jag att slänga in små korta reseanteckningar här!