Loggen

Om Loggen

Bildtext: Ibland är det hårt att vara marinbiolog. Vågorna går inte i fas med motvinden och de runda stenarna på botten rullar åt fel håll när man halkar på dem!

Hej!
Jag använder den här sidan som en dagbok. Mest för min egen skull så att jag kommer ihåg vad jag sysslade med här och nu när jag om några år förhoppningsvis har något vettigt och inkomstbringande för mig.

Du är givetvis välkommen att läsa även om det nog är intressantast för mig själv. Titta också in på min hemsida, www.olasand.se , om du inte redan varit där!

Prag!!!

LoggbokenPosted by Ola Sandberg Monday, November 16 2009 08:39:31

Nu har vi varit i Prag ganska precis ett dygn. Staden ar fantastisk! Har finns manga vackra hus med tinnar och torn, ett gatunat som slingrar sig fram och nastan kanns levande (dvs. man kommer dit man tankt sig fast fran fel hall!)

Vi kom hit efter 7 timmars tagakande fran Budapest igar kvall runt halv nio. Vi hittade pa nagot satt till vart vandrarhem, Hostel Tyn, ganska snabbt (aven om det lag pa fel sida av gatan...)

Vandrarhemmet ar riktigt trevligt tycker jag, aven om egen toalett ju alltid ar trevligt. (Vi delar med 4 andra rum). Vandrarhemmet ligger i en trappuppgang inne pa en gard. Vi bor ganska hogt upp. Nere i kallaren dar jag sitter nu finns ett riktigt valutrustat kok och 4 datorer med fritt internet (!) och ett matsalsrum med TV.

Annu en fordel med vandrarhemmet ar att det ligger mitt i smeten. Vi behover bara prommenera 3 minuter for att komma till det stora torget dar radhuset med det beromda astronomiska uret finns. Alltsa var det dit vi gick forst i morse (efter att ha gatt at andra hallet for att kopa frukost).

Det astronomiska uret (las mer har) ar en ganska imponerande upplevelse. Varje timme samlas en massa turister nedanfor klockan i vantan pa att klockan skall sla hel timma. Nar den gor det borjar forst skelettet till hoger om den markliga urtavlan att rora sig och ringa i en klocka, samtidigt borjar Jesus och hans apostlar att rora sig inanfor tva luckor som oppnas. Nar alla apostlarna passerat revy borjar en klocka sla antalet timmar. Mer om vad klockan visar for tider kan man lasa pa lanken ovan. Haftigt att det ar den enda klocka i varlden som klarar av att visa babylonsk tid!

Efter att ha sett klockan sla 10 gick vi ner mot floden Vltava som rinner genom Prag. Uppe pa hojden pa andra sidan floden ligger Pragpalatset och en massa andra byggnader som Vituskatedralen och ett museum med tortyrredskap...

Dit upp kampade vi oss i ett riktigt segt motlut som gjorde oss ganska varma under den klarbla himmelens stralande sol. (Vadret ar otroligt skont. +15 minst!)
Jag lyckades fa med mig Katharina in i slottsalarna (hon ar inte riktigt lika galen i gamla hus som jag) och aven tortyredskapsmusseet som ingick i samma biljett. Den stora katedralen pa palatsgarden var vi ocksa inne i (det var gratis). Maktiga byggnader allihop.

Nar vi var klara daruppe gick vi pa lite omvagar och kringvagar tillbaka till vandrarhemmet dar vi lagade en sen lunch. Omelett med paprika och rodlok och rostat brod. Billig lyx!
Sedan pustade vi ut pa rummet i nastan tva timmar innan vi gav oss ut i ett kvallsbelyst Prag.

Vi gick bort till den gamla Karlsbron igen (vi gick over den for att komma till slottet) och tog nagra bilder upp mot slott och kattedral. Sedan gick vi in i kvarteren runt gamla stan igen och hamnade tillslut vid torget vid radhuset igen dar det nu stod en massa sma matstand. Jag foll for frestelsen och kopte resans andra langos (testade i Budapest ocksa). Fick en med den nagot markliga blandningen vitlok, ketchup och ost. Halvgott. (Grebbestadslangosen ar godare!) Katharina fick tag pa en creps med nutella.

Efter annu lite kringvandrande bland alla fina hus och ett besok i en belgisk chokladbutik (dar min langos fick bekannta sig med en riktigt trogflytande drickchoklad) gick vi tillbaka till vandrarhemmet.
Har har vi nu druckit te och surfat pa natet!