Loggen

Loggen

Om Loggen

Bildtext: Ibland är det hårt att vara marinbiolog. Vågorna går inte i fas med motvinden och de runda stenarna på botten rullar åt fel håll när man halkar på dem!

Hej!
Jag använder den här sidan som en dagbok. Mest för min egen skull så att jag kommer ihåg vad jag sysslade med här och nu när jag om några år förhoppningsvis har något vettigt och inkomstbringande för mig.

Du är givetvis välkommen att läsa även om det nog är intressantast för mig själv. Titta också in på min hemsida, www.olasand.se , om du inte redan varit där!

Körigt...eller inte!

BussloggenPosted by Ola Sandberg Thursday, December 18 2008 17:54:47

Igår hade jag en något stressig dag på jobbet. Vi tar det från början...

Jag skulle bara jobba 4½ timma och såg fram mot en lugn dag på jobbet. Jag skulle köra tre olika linjer, varav en jag inte kört förut, med två olika bussar. Enligt mitt schema skulle jag hämta ut en buss på garaget och köra den tom till Rymdtorget i Bergsjön. Därifrån skulle jag gå som linje 156 mot Arendal (Volvo). Sedan skulle jag köra tom från Arendal till Hornkamsgatan i Torslanda och därifrån gå som linje 121 mot Centralstationen. På Centralstationen skulle jag sedan lämna över bussen till en kollega, ta 10 minuters rast, och sedan köra 2 varv på linje 43 till Kärra / Gerrebacka innan hemgång.
Nu blev det inte riktigt så.

I Luckan på garaget fick jag buss 950, äldsta ledbussen på mitt garage om jag inte minns fel. En gas-volvo-ledbuss. Jag hade kört den två dagar tidigare på linje 59 och då hade den gått bra förutom att den var lite svårstartad... När jag kom ut till bussen hade någon redan startat den åt mig. Kollade med förmannen om detta innebar att jag borde låta bli att stänga av bussen, men det skulle inte vara något problem att göra detta hävdade han.

Jag kom iväg mot Bergsjön enligt tidtabell och allt gick bra, särskillt bussen. Buss 950 är inte strypt vid 70 km/h som de flesta andra volvoledbussarna utan rullar på upp till 80 i alla fall (testade inte mer än så). Dessutom är motorn förvånansvärt pigg med tanke på att det är just en gas-volvo. Vissa kan vara väldigt sega. Jag rullade in på Rymdtorget 1 minut innan avgånstid och släppte på passagerarna som stod där och väntade, hela 5 stycken. Vid hållplatsen Stora Björn, sista hållplatsen i Bergsjön, hade jag lycktas skrapa ihop runt 15 passagerare. Då hände det!

När jag startade från hållplatsen vägrade bussen köra snabbare än 5-6 km/h. I denna behagliga takt gled vi sedan vidare genom mörkret med påslagna varningsblinkers. I nedförsbacken ner mot Orion lyckades jag få upp bussen i 25 km/h. Sedan blev det uppförsbacke och snigelfarten var tillbaka. Det var bara att ringa TLI (trafikledningen). De ville att jag skulle stänga av motorn och hålla in knappen till vikskyddet när jag startade bussen igen. Det gjorde jag och i 200 m gick bussen bra, sedan var det klippt igen. Nytt samtal till TLI. Den hät gången hänvisade de mig till förmannen på mitt garage. Han ringde upp mig och bad mig bryta huvudströmbrytaren och sedan starta om bussen (En standardåtgärd som jag väl egentligen borde testat själv först). Omstarten fick samma resultat som förra gången. Bussen gick bra i 200 meter, sedan var det kört igen. Nytt samtal med förmannen. Han bad mig fortsätta frammåt tillsvidare medan han skulle se om det gick att byta ut bussen.

Vid det här laget hade jag märkt att innerhögtalarna i bussen inte fungerade heller så jag fick helt enkelt ställa mig längst fram och skrika ut information om vad som pågick till passagerarna. De flesta passagerarna hängde med ner till SKF dit vi anlände ca. 20 minuter efter tidtabellen. Sedan gick alla utom 2 av och jag segade mig vidare mot Kristinedal. Där hade jag fått nog och ringde upp förmannen igen. Påpekade att jag inte tyckte att det var någon bra idé att köra den här bussen i spårvagnsspåren upp till Redbergsplatsen eftersom jag skulle vara ett ganska stort hinder för spårvagnstrafiken...

Efter diverse turer med radion fick jag beskedet att jag skulle vänta vid Kristinedal på en ersättningsbuss. Under väntetiden fick jag in den ena passageraren som skulle till Centralstationen i en 58:a som kom förbi medan den andra passageraren som skulle till Arendal fick ta nästa 156:a som också han komma förbi innan ersättningsbussen dök upp.

Blog Image
En mörk bild på 950 vid Kristinedal i väntan på ersättningsbuss.

När ersättningsbussen väl kom var jag ca 40 minuter efter tidtabell så jag fick order att köra direkt till Hornkamsgatan och turen på 121:an. Bussen jag fick var en av våra nyaste volvo-ledbussar (B9S), 976 tror jag att det var. Nu hade jag 20 minuter på mig att i rusningstrafiken ta mig från Kristinedal till Hornkamsgatan i Torslanda. Det var dömt att misslyckas från början så när jag närmade mig Torslanda ropade jag upp TLI igen. Av dem fick jag order att börja turen på Torslanda torg istället. På så vis var jag bara 10 miuter sen när jag började köra 121:an. Någon anstormining av passagerare var det inte heller, de som skulle åkt med min buss hade nog redan hunnit med den "efter".

Jag och 10 passagerare anlände sedan 7 minuter sena till Centralstationen. Jag lämnade över bussen till en kollega och begav mig genast bort till 43:ans hållplats. Där är det första jag får syn på servicebilen från mitt garage. Ett tag trodde jag att det var bussen som jag skulle ha som det var något fel på, men det var det som tur var inte. Det var 173:an inte 43:an. Min buss visade sig vara en av våra nyare volvo-bogiebussar, nummer 248.

Det var riktigt skönt att koppla av med 2 varv på 43:an efter den händelserika morgonen. (43:an går till hälften på motorväg och är en ganska lättkörd rakt-fram-linje...)

Slutligen kan man konstatera att jag nu råkat ut för busshaveri två gånger. Båda gångerna har jag varit påväg till Arendal... Båda gångerna har det varit första gången för mig på den linjen. Hoppas jag får en ny chans! /Dvs. hoppas Volvo överlever krisen...

  • Comments(0)//logg.olasand.se/#post85